antingen eller?

Att tycka om vackra saker, samla på saker som inte är nödvändiga går inte särskilt bra ihop med att bry sig om naturen. Jag är smärtsamt medveten om att vår livsstil inte går ihop med världens välmående. Eller om man vänder på det, vår livsstil är det som gör världen så illamående som vi ser att den mår idag. Och ärligt så tror jag att vår livsstil är det som får oss att må dåligt också. Så vad gör man som liten människa i detta maskineri? Jag vet inte, men försöka måste man ändå. Så jag gör val som jag hoppas är bra och så gör jag val som jag tvivlar på eller inser att är direkt dåliga. Därav denna ständiga tvivlan, det finns oftast inte ett rätt alternativ, man måste välja mellan olika grader av dåligt, och ofta har man inte informationen som skulle avgöra vad som är bäst.

Och så detta att inte kunna motstå saker. Fast jag köper begagnat och mycket är tillvarataget och “räddat” så snurrar det ändå kring saker. Det har jag så delade känslor för, jag vill ju att det inte ska vara saker som är det viktiga i livet. Men å andra sidan skänker det glädje med vackra saker, skönhet är en glädje i livet.

Leave a Reply

